VÕISTLUSSPORT , IDEAALKEHA ning protsessi teadvustamine

Seekordses blogi postituses sooviksin lähemalt peatuda spordialadel, kus manipuleeritakse oma keha rasvaprotsendiga . Kasutan siinkohal eesmärgipõhiselt sõna manipulatsioon just seetõttu, et looduse poolt on meile põhjusega määratud teatav kogus rasva, et tagada meie kehas vastavad funktsioonid. Läbi teatavate meetmete (treening ja dieet) viiakse end järk- järguliselt punkti, kus keha rasva vähendamisel teatud piirini hakkab keha andma küllaltki selgeid signaale sellest, et antud tegevus ei ole pikemas perspektiivis jätkustuulik, seda nii füüsiliselt kui ka vaimselt , kuid vaatamata sellele jätkatakse kuni ollakse saavutanud eesmärk. Kuidas me seda nimetaksime? Siinkohal võiksime julgelt väita, et tegu on võistlusspordiga ning iga ala võistlusel olgu see fitness, kulturism, jõutõstmine, tennis või suusatamine võime anda tunnistust sellele, et see võib mõnevõrra kaugeneda tervislikkuse printsiibist ning me peame sundima oma keha minema kaugemale oma piiridest olgu selleks keha rasvaprontsendi vähendamine, raskuste tõstmine võimekuse ülemisel piiril või suuremahuline ning pikaaegne aeroobne tegevus. Oluline oleks siinkohal tõmmata piir võistlemise/võistlusseisundi ning võistlusvormi teadvustamise vahele.

Põhjus miks ma alustasin antud postituse kirjutamist justkui kõneledes aiaaugust mitte aiast ise on see, et kõigil spordialadel esinevad nn äärmused ja kerged kõrvalekalded, et saavutada tulemus. See on loomulik asja kulg ning on niikaua normaalne kuni sportlane ning treener seda teadvustavad. Üheskoos töötades suudetakse realiseerida võistlusteks parim potentsiaal ning ühtlasi anda organismile ning vaimule aega taastumiseks võistlusjärgsel perioodil.

Aina enam on muutunud populaarseks fitness, tervislik toitumine, treenimine ning nn unistuste keha saavutamine. Sotsiaalmeedia ning üldine ühiskond soosib treenitud ning ilusat esteetilist keha, mis pole sugugi halb , kui see jääb normaalsuse piiridesse. Tihtipeale kiputakse aga segamini ajama igapäevast elu ning võistlussporti, seda just eriti eelpool mainitud alade puhul, kus peamiseks eesmärgiks on madal rasvaprotsent ning võimalikult ideaali lähedale treenitud keha. Nagu eelpool mainitud, siis madalaks viidud rasvaprotsent võistlusseisundis on täiesti normaalne nähtus ning kuulubki just võistlusspordi juurde ning võistluspäeval lavale ning see on ajastatud ainult teatud perioodiks.

Milles siis on selle blogipostituse põhiküsimus ning probleemi püstitus? Selles, et aetakse segamini nn lavavorm ja see milline üks tavaline tervislik sportlik inimene välja nägema peab. Keha rasvaprotsendi viimine selle piirini, kus lihased on joonistunud äärmiselt detailselt nõuab tugevat treenimist pikemaajalises kaloridefitsiidis ehk lihtsamalt öeldes kulutatakse sporti tehes rohkem kaloreid, kuid neid tarbitakse. Tundub üsna ohtutu ning tavapärane protsess kaalulangetuse juures. Jah, kui seda teha teadlikult ning teatud piirini ning sealjuures osatakse oma keha piisavalt kuulata ning organismi jälgida.

Üldisemas plaanis kasutatakse sõna defitsiit väljendamaks millegi puudust, mis tähendab omakorda ,et kui meie organism on pidevas nappuses , siis ei varustata keha piisava kütusega. Niiviisi pikaaegselt toimetades ning intensiivselt treenides tekitame seisundi , mis tagab meile soovitud tulemuse, kuid sellisel viisil pikemas perspektiivis tegutsedes hakkame oma organismi laastama. Kannatama hakkab üldine energiatase ning igapäevaste toimetuste tegemine võib tunduda katsumusena.

Probleeme tekib taastumisega ning lihaste ja liigeste kangus võib anda tunnistust sellest, et keha ei saa piisavas koguses kütust taastumiseks. Sellele lisandub veel eraldi rida füsioloogilisi tegureid, mis kaasnevad pideva energiadefitsiidiga.

Oluline on siinkohal seda protsessi teadvustada ning mõista, et niiviisi võime toimida teatud ajaperioodi, kuid siis peaksime võtma nn käigu tagasi ja alustama oma kaloraazi suurendamisega, et jõuda tagasi positsiooni, kus meie kehal on nn „mugav“ olla. Me taastume, tunneme ennast energiliselt, saavutame tasakaalu toitumisel, naudime treeninguid ning oleme sotsiaalselt aktiivsed. Iga inimene on individuaalne ning meie nn loomupärane rasvaprotsent võib erineda. Oluline on leida üles tsoon, kus sinu keha tunneb ennast mugavalt. Looduse vastu ei maksa võidelda, sest millegi forsseerimine või kunstlikult hoidmine ei ole jätkusuutlik. Füüsilise ning vaimse tervise kooskõla peaks olema siinkohal ühele sportlasele võtmetähtsusega.

KALORIDEFITSIIT EI OLE HALB, SAMUTI KA VÕISTLUSVORMI TEGEMINE JUHUL, KUI TEGEVUST TEADVUSTATAKSE NING VÕISTLUSPERIOODI LÕPPEMISEL TEHAKSE VASTAVAD MUUDATUSED, ET TAASTADA ORGANISM!

OLULINE ON TASAKAAL JA JÄTKUSUUTLIKUS! SEDA KA VÕISTLUSSPORDIS

 

MIKS SIIS IKKAGI VÕISTELDAKSE NING MIS LISANDVÄÄRTUST SEE LOOB? (Siinkohal tuginen puhtalt oma kogemusele)

  1. ENESEÜLETUS– Võistlusvormi tegemine nõuab pidevat tööd seda nii füüsiliselt kui ka vaimselt. Kõik päevad ei ole vennad ning siinkohal ei saa jääda loorberitele puhkama, vaid iga päev käib plaanipärane treening ning toitumine.
  2. DISTSIPLIIN– Kogu tegevus on struktureeritud ning tähelepanu on nii toitumisel, kui ka treeningutel ning sõna „aega pole“ või ei „jaksa“ siin ei kehti.
  3. LEPLIKKUS– Tänapäeval oleme me rohkem õppinud kasutama sõna „ mina“ ja „minu“ vajadused. Dieediperioodil võid avastada, et muutud küllaltki leplikuks ning hakkad rõõmu tundma rohkem pisidetailidest ning väärtustama asju millest võibolla varem ei osanud niivõrd lugu pidada.
  4. AEG MÕELDA– Dieediperioodil hakkad rohkem mõtlema pisiasjadele ning üldisemalt elule. See annab mingi määral aega rohkem iseenda minasse süüvida ning nii võid avastada enda, kui inimese kohta uusi tahke.
  5. MILLEKS MU KEHA VÕIMELINE ON e töö viljad – Lõpptulemus annab tunnistust sellest, et tee tööd, näe vaeva ning näe tulemust.
  6. EESMÄRK- Võistlusvormi tegemine ning selle esitlemine laval annab tunnistust sellest, et liikusid oma „rajal“ ning nii nagu spordis tuleb distsipliin, eneseületus, leplikkus ja analüüs kasuks, et saavutada püstitatud eesmärk.
  7. INIMESE KEHA NING ORGANISMI TOIMIMINE ON OMAETTE TEADUS– Võistlusettevalmistuse jälgimine, dokumenteerimine ja analüüsimine läbi terve protsessi annab lisateadmisi, oskusi ja tähelepanekuid nii treeningute, toitumise kui ka inimkeha toimimise osas.
  8. MINNA LASKMINE JA UUED EESMÄRGID– Võistlushooaja lõppedes on oluline sulgeda vana uks ( võistlusvormis minapilt ning nn “ideaalvorm”), et seejärel avada ennast uutele võimalustele. Oluline on seada endale uued eesmärgid olgu need siis , kas spordiga või muude eluliste aspektidega seotud.

VÕISTLUSVORMID JÄÄGU LAVADELE, KUID SEE EI TÄHENDA SEDA, ET ME EI VÕIKS OLLA TREENITUD JA SPORTLIKUD.

Inimesele, kes soovib olla esteetlises vormis peaks tegevus olema jätkustuulik ning nauditav. Sooviksin siinkohal välja tuua mõned kokkuvõtvad laused/mõtted, mida selle posituse lõpetades sooviksin mainida

 

  • ÄRA VÕRDLE ENNAST VÕISTLEVATE SPORTLASTEGA. HEA ON OMADA EESKUJUSID, KUID ÄRA VÕTA ENDALE KINNISIDEEKS SAADA SELLIST KEHA NAGU LAVALAUDADEL.

 

  • PÜSTITA ENDALE REALISTLIKUD EESMÄRGID, MIDA SUUDAKSID JÄRGIDA KOGU ELU. TOITUMINE, TREENING JA SOTSIAALELU PEAKSID OLEMA OMAVAHELISES SÜNERGIAS

 

  • TOITU TASAKAALUSTATULT NING TERVISLIKULT, KUID ÄRA UNUSTA, ET AEG-AJALT ON TÄIESTI OK MINNA HAMBURGERIT NING JÄÄTIST SÖÖMA. KÜSIMUS ON SAGEDUSES NING KOGUSTES.

 

  • HEA VORMI SAAVUTAMINE EI TOIMU KIIREST, VAID SEE VÕTAB AEGA. INIMESED ON KÄRSITUD NING SOOVIVAD KOHE TULEMUSI. IMERELVA EI EKSISTEERI. TEE TÖÖD NING NÄE VAEVA, SIIS TULEB KA TULEMUS

 

  • TUNNUSTA ENNAST NING LÕPETA ENDA KÕRVUTAMINE TEISTEGA SEDA NII TREENINGSAALIS KUI SOTSIAALMEEDIAS. MEIE KÕIGI AINEVAHETUS, KEHATÜÜP NING RASVAPROTSENT ON ERINEVAD. HOOLITSEMA OMA KEHA EEST, KUID ÄRA UNUSTA, ET SINA OLED SINA NING UNIKAALNE.

 

Loo iseenda parim versioon , OLE UHKE SELLE ÜLE MILLINE ON SINU KEHA NING NEED MUUTUSED, MIS TOIMUVAD, KUI LIIGUD NING JÄLGID TASAKAALUSTATUD TOITUMIST.

TUNNE RÕÕMU TREENINGUTEST NING SAMMUDEST, MIS VIIVAD SIND OMA ISIKLIKU EESMÄRGINI.

EESKUJUDE JÄRGIMINE ON IGATI POSITIIVNE, KUI TEEME SEDA SELLEKS, ET SAADA LISAMOTIVATSIOONI OMA SENISELE TEGEVUSELE.

TREENIGE, TOITUGE TERVISLIKULT, KUID ÄRGE SEALJUURES UNUSTAGE, ET KÕIK PEAB OLEMA nauditav, jätkustuutlik NING fun !

 
Päikest ning ilusat kevade algust soovides
Teie personaaltreener
Liina

 

 

 

3 kommentaari

  1. Mia
    01/05/2018

    KÕIGE ARUKAM ARTIKKEL ÜLE TUHANDE AASTA! Aitäh! 🙂

    1. Liina Laur
      01/05/2018

      Tänan heade sõnade eest:)

  2. JK
    02/05/2018

    Väga informatiivne, selgitav, motiveeriv ja hästi kirjutatud. (Y)

Vasta Mia-le Tühista vastus